Dyskusja panelowa

Wyjść poza narracje. Użyteczność i ograniczenia perspektywy narracyjnej
w rozumieniu ludzkiego doświadczenia

piątek 22 września 17:30-18:30

[sala 412]

Prowadzący: dr Kamil Jezierski

Dyskutanci:

prof. dr hab. Maria Kielar-Turska

dr hab. Maria Straś-Romanowska, prof. UWr

dr hab. Piotr Sikora, prof. AIK

dr Urszula Tokarska

prof. dr hab. Maria Kielar-Turska

Emerytowany profesor zwyczajny, wieloletni wykładowca w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ignatianum w Krakowie. Prowadzi badania nad rozwojem kompetencji poznawczych, językowych i komunikacyjnych; zainteresowana tematyką rozwoju człowieka w biegu życia, a w ostatnim okresie – rozwojem w wieku senioralnym (Na temat rozwoju i jego wspomagania w wieku senioralnym zorganizowała 4 ogólnopolskie konferencje z udziałem gości zagranicznych, czego efektem są monografie zbiorowe prezentujące stan badań w tym zakresie). Za swoich przewodników w studiach nad rozwojem człowieka uważa Stefana Szuman, Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego, teoretyków i empirystów przełomu XIX i XX wieku. Popularyzuje idee Szumana dotyczące rozwoju człowieka i roli sztuki w rozwoju. Jest autorką kilku książek i wielu artykułów w czasopismach naukowych
i pracach zbiorowych. Autorka rozdziałów traktujących o rozwoju człowieka w podręcznikach akademickich oraz haseł tematycznych dotyczących rozwoju w Encyklopedii Pedagogicznej XXI wieku. Współzałożycielka Sekcji Psychologii Rozwojowej PTP i jej wieloletnia przewodnicząca (1998-2015), a następnie prezes PSPRC (2015-2019). Przewodnicząca Komisji Psychologii Krakowskiego Oddziału PAN. Redaktor naczelny czasopisma naukowego Psychologia Rozwojowa. Członek towarzystw naukowych: Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Towarzystwo Edukacji Psychosomatycznej, Towarzystwo Kultury Języka, Organisation Mondiale pour l’Education Préscolaire (członek honorowy). Uhonorowana wieloma odznaczeniami (m.in. Złoty Krzyż Zasługi (1990); Medal Komisji Edukacji Narodowej (2000); Odznaka Zasłużony dla Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (2000); odznaka Honoris Gratia od Prezydenta Miasta Krakowa (2017). Za całokształt dorobku otrzymała nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012).

dr hab. Maria Straś-Romanowska, prof. UWr

Doktor habilitowany, profesor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w psychologii humanistycznej, metodologii badań jakościowych, zwłaszcza narracyjnych. Jej zainteresowania dotyczą też problemów rozwoju okresu późnej dorosłości. Jest autorką ponad 70 artykułów. Jej główne publikacje to m.in.: „Los człowieka jako problem psychologiczny” (1992), „Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej” (1995), „Metody jakościowe w psychologii współczesnej ”(2000), „Późna dorosłość − wiek starzenia się” (2001). Odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w pracy naukowo-dydaktycznej i działalności społecznej.

dr hab. Piotr Sikora, prof. AIK

Doktor habilitowany, profesor Akademii Ignatianum w Krakowie, filozof, nauczyciel mindfulness, trener umiejętności DBT, kierownik Katedry Filozofii Współczesnej w Instytucie Filozofii AIK,  ekspert zespołu nauk humanistycznych oraz nauk teologicznych Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA).

dr Urszula Tokarska

Psycholog, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie psychologii, nauczyciel akademicki
w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Główne obszary zainteresowań badawczych to wspomaganie rozwoju człowieka w biegu życia oraz psychologia narracyjna i egzystencjalna. W ostatnich latach specjalizuje się w interdyscyplinarnym nurcie gerontologii narracyjnej (który zgłębiała m. in. w Miami University) oraz w narracyjnych grach autobiograficznych (opracowała autorską metodę z zakresu egzystencjalnie zorientowanego story-tellingu: „TEXISTENCE. Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA”). Współautorka projektów badawczych „Listy do Anoreksji”, „List do Wnuka” oraz „Dzienniki Czasu Pandemii”. Autorka i realizator przeznaczonych dla przedstawicieli zróżnicowanych grup wiekowych i problemowych warsztatów oraz treningów w zakresie wspomagania rozwoju człowieka w biegu życia z wykorzystaniem podejścia narracyjnego: od dzieci w wieku przedszkolnym (Bajkowa Szkoła Mądrości), po seniorów (Życie jako Opowieść. Kursy pisania wspomnień).